19 Haziran 2019 Çarşamba

Üniversitede hoca tipleri

Yüksek lisans veya doktora yapacaksanız kendinize bir danışman hoca seçmeniz gerekecek. Beraber araştırma yapacaksınız, makale ve tez yazacaksınız.
Üniversite hocalarını danışmanlık becerileri üzerine sınıflandırırsak aşağıdaki 12 özellikte hoca tiplemesi aşağı yukarı doğru.
1. Bulunamayan (the unavailable): Neredeyse hiç ortada değildir. Olsa da “meşgul, meşgul, meşgul”.
2. Magnum opus yazarı (The magnum opus writer): Tezinizi yazmak zorunda olduğunuz sınırlı süreyle ilgilenmez: “benim de doktora derecemi almam on yıl sürdü” der.
3. Eleştirmen (the critic): Metninizde neyin yanlış olduğunu bilir, ancak bunu nasıl değiştireceğiniz konusunda hiçbir öneride bulunmaz.
4. Ufak hatalar peşinde koşan (the nitpicker) : küçük dilbilgisi hatalarını (tercihen kırmızı kalemle) düzeltir, ancak içerik veya yapı hakkında söyleyecek hiçbir şeyi yoktur.
5. Yapısalcı (the structuralist): Yapı hakkında duman eder ancak içerik hakkında söyleyecek hiçbir şeyi olmaz.
6. Kayıtsız (the indifferent): Hiçbir fikri yok, her şeyin yolunda olduğunu düşünüyor.
7. Hiperaktif (the hyperactive): Sürekli yeni fikirlerle gelir, feleğiniz şaşar. Çılgın fikirleri ile sizi sürekli farklı yönlere gönderir. Tutarlılık ve yön meselelerini fazla umursamaz.
8. Tutucu (the conservative): Birlikte büyüdüğü şeye tutunur, aşina olmadığı herşeyi terkeder. Yeniliklere kapalıdır.
9. Konuşkan (the talker): Söylediklerinizi dinlemeden konuşmanın çoğunu yapar.
10. Zorla yaptıran (the imposer): araştırmanızın neye benzemesi gerektiği konusunda güçlü fikirlere sahiptir ve fikirlerinden sapma kabul etmez.
11. Rakip (the competitor): tehdit altında hissediyor, çünkü yakında onu geride bırakabilirsin; bu nedenle frenleri o koyar.
12. İşin ustası (the professional): Mesleğiniz için çok zaman ayırır, makalelerinizi derhal okur, uygun yorumlar verir, motive eder, koç ve değerlendiricinin rollerini hayranlık uyandıran bir şekilde birleştirir ve fikirlerinizi onun önünde görmekten heyecanlanır.
Kaynaklar:
1. Lelieveldt, H. (2001). Promoveren, een Wegwijzer voor de Beginnend Wetenschapper.[Graduate Studies: A Roadmap for Beginning Scientists] Amsterdam: Aksant.
2. Ingilizce versiyonu
Snieder, R. and Larner, K., 2009. The art of being a scientist: A guide for graduate students and their mentors. Cambridge University Press.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder